Siden tidenes morgen har menneskene delt informasjon med hverandre. Enten det var helleristninger, hieroglyfer eller mindre leselige skriftspråk, så har vi også forsøkt å føre kunnskapen videre. Det er noe med det at mennesker rett og slett vil dele informasjon. Det ligger dypt i genene våre å gjøre dette. Akkurat hvorfor er ikke helt avklart, men vi gjør det allikevel uten unntak. Det er derimot helt essensielt for at samfunnet skal gå fremover. Når en generasjon av kunnskap dør, så dør ikke kunnskapen. Det er fordi kunnskapen har blitt ført videre ved kommunikasjon. I stedet for at personene som har en ekspertise innen et felt skal sitte på denne informasjonen helt alene, så kan de skrive ned sine tanker, bli filmet eller tatt opp, eller simpelthen bare snakke rett til publikum. Sistnevnte er der konferansene kommer inn i bildet. Disse lar ekspertisen dele av sin visdom, slik at vi intetanende også kan gjøre suksess innen vårt felt, det uten å lære alt fra praktisk øvelse.

Konferanser i mange former

Konferanser er helt sikkert noe du har vært borti. Enten du bare har hørt om disse, eller kanskje vært med selv, så skjønner du fort at dette handler om et seriøst arrangement. Så seriøs er stereotypen at mange tror dette kun er for de aller flotteste av de flotteste. Selv om konferanser som Oslo Business Forum blant annet markedsfører seg mot denne gruppen, og selger billetter for opptil kr 13 000, så betyr ikke dette at det er den vanlige prisen eller vanlige konferansen i det hele tatt. Tvert imot finnes det konferanser fra land til strand som arbeidsgivere hele tiden sender sine ansatte på. Grunnen til dette er fordi de vil at sine ansatte skal suge til seg kunnskap fra bransjen. Fra bransjens side handler det selvfølgelig om å tjene penger på konkurranse, men også videreføre informasjonen. Det er til interesse for alle som opererer i bransjen, for dersom de andre gjør det for dårlig, så svekkes hele bransjen som ett. Dette er altså en form for samarbeid kan en si.

Konkurranse lagt til side

Dersom du trer opp på en konferanse, så vil du helt klart se denne formen for samarbeid. De som møter opp er kanskje fra forskjellige bedrifter, og ofte tøffe konkurrenter. Allikevel deler man historier og erfaringer i et åpent miljø. Selv om talerne uten tvil er spennende, så er det garantert mye god info en kan plukke opp fra de som står rund bordene og smatter snacks også. Du vet tross alt aldri hvem som sitter med svaret på dine problemer. Hadde du visst det, så hadde du jo allerede kontaktet dem.

Konferanser er med andre ord et utmerket verktøy for å dele informasjon. Følg med på denne siden for de beste konferansene her til lands!